انتخاب قاب عکس

چگونه قاب عکس مناسب را انتخاب کنیم؟

ممکن است برای ثبت عکسی خاطره انگیز و با قبول پرداخت هزینه ای قابل توجه به آتلیه عکاسی بروید. یا قصد داشته باشید یک اثر هنری را به دیوار زده تا از دیدن آن لذت ببرید. در این موارد برای هرچه بیشتر جلوه کردن عکس یا اثر موردنظرتان، در قدم بعدی نیازمند انتخاب قاب عکس مناسب خواهید بود.

انتخاب قاب درستی که به دکوراسیون شما بیاید، می‌تواند تصاویرتان را به یک اثر هنری واقعی تبدیل کند. خبر خوب این است که انتخاب قاب مناسب اگر اصول کلی آن را بدانید کار دشواری نیست.

در این مطلب به مواردی اشاره می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید بهترین قاب‌ها را بنابر سلیقه خود انتخاب کنید. در بخش ابتدایی به معرفی قاب‌های متداول چوبی، سیاه/سفید PVC و قاب‌های فلزی پرداخته و نکات مربوطه را ذکر می‌کنیم. سپس نکاتی تکمیلی را برای انتخاب قاب عکس مناسب بیان کرده‌ایم. در آخر نیز نگاهی اجمالی به تعدادی از جایگزین‌های قاب عکس داشته‌ایم.

 

بخش اول) معرفی قاب‌های متداول و نکات مربوطه

راهنمای خرید قاب چوبی

 

۱.قاب‌های چوبی

چوب بخاطر جنس طبیعی خود، حسی گرم و کلاسیک را منتقل می‌کند. قاب‌های چوبی را در رنگ‌های مختلف از تیره تا روشن می‌توانید پیدا کنید. که به جنس چوب و رنگ‌آمیزی آن‌ها بستگی دارد. قاب‌های چوبی امکانات متنوعی برای تکمیل جلوه عکس‌هایتان و ایجاد کنتراست مناسب در اختیارتان قرار می‌دهند.

پیشنهاد می‌شود برای عکس‌هایی که تنالیته رنگ آن‌ها گرم است؛ مثل قرمز، قهوه و نارنجی از قاب‌های تیره‌رنگ مثل فندقی استفاده کنید. در مقابل برای قاب کردن تصاویری با رنگ‌های سرد نظیر آبی و سبز و بنفش پیشنهاد ما این است که از قاب‌های چوبی رنگ روشن نظیر چوب افرا استفاده کنید.

سفارش قاب چوبیانتخاب رنگ قاب چوبی، همچنین به دکوراسیون فضای موردنظرتان بستگی دارد. قاب‌های چوبی را می‌توانید در طرح‌های ساده تا کنده‌کاری‌شده و با جزییات بیشتر پیدا کنید. بنابراین پیشنهاد ما این است که اگر دکوراسیون شما کلاسیک، مدرن و … است ، قاب چوبی‌تان را با آن فضا هماهنگ سازید. مثلاً برای چیدمان‌های مدرن قاب کاملاً ساده چوبی و برای فضاهای کلاسیک و لوکس قاب‌هایی با کنده‌کاری و جزییات بیشتر توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر مایل هستید جنس قاب تابلویی که به صدانما سفارش می دهید، چوبی باشد کافیست این مورد را با کارشناسان فروش ما در میان بگذارید.

مزیت های قاب چوبی:

  • جنس طبیعی چوب حس خوبی می دهد
  • در تمامی سبک های دکوراسیون از مدرن گرفته تا لوکس و اشرافی قابلیت هماهنگی دارد
  • در رنگ های متفاوت و طبیعی موجود است

معایب قاب چوبی:

  • قیمت آن به شکل قابل توجهی از رقبا (بویژه نسبت به PVC) گرانتر است
  • دوستدار محیط زیست نیست (زیرا تولید آن موجب قطع درختان می گردد)
  • نسبت به آب و سایر مواد، در مقایسه با قاب PVC حساسیت پذیری بیشتری دارد

 

قاب سفید و مشکی PVC

۲.قاب عکس مشکی یا سفید PVC (یا رنگ های دیگر)

قراردادن عکستان در یک قاب تک‌رنگ، نظیر مشکی یا سفید اگر به‌درستی انجام شود می‌تواند زیبایی تصویرتان را تا چندین پله ارتقا دهد. قاب‌های مشکی جلوه‌ای رسمی و شیک را القا می‌کنند. در حالیکه که قاب‌های سفید اصولاً رسمیت کمتری داشته و حسی مرتب و مدرن همراه خود دارند.

یک قاب مشکی، بخش‌های تیره تصویر شما را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد و در تضاد با بخش‌های روشن آن قرار می‌گیرد. درنتیجه پیشنهاد می‌شود قاب‌های مشکی را برای تصاویری استفاده کنید که بخش‌های تیره و روشن را توأمان داشته باشند. تا در کنار رنگ مشکی قاب، به تعادل بهتری برسند.

قاب‌های سفید نیز حسی مشابه را القا می‌کنند. قاب سفیدرنگ، باعث بهتر دیده شدن نقاط تیره عکس می‌شود. و برعکس بخش‌های روشن به‌نوعی با رنگ سفید قاب، ترکیب می‌شوند. قاب سفیدرنگ را برای عکس‌هایی که رسمیت کمتری دارند (مثلاً ًیک عکس خانوادگی در ساحل) پیشنهاد می‌کنیم.

برخی افراد نیز عکس‌های سیاه‌سفید را برای قاب‌های سفید و مشکی انتخاب می‌کنند. که تصمیم هوشمندانه‌ای است. زیرا این ترکیب حسی مدرن، شیک و هنری را القا می‌کند. به همین دلیل است که در بسیاری از گالری‌های هنری این ترکیب را مشاهده می‌کنید.

تابلوهای ارائه‌شده در سایت صدانما، در حال حاضر در دو رنگ قاب سفید و مشکی قابل سفارش هستند.

مزیت های قاب PVC:

  • قیمت مناسب
  • دوستدار محیط زیست (جایگزین چوب)
  • تنوع زیاد در طرح و رنگ
  • مقاوم در برابر آب

معایت قاب PVC:

  • در مقایسه با چوب و فلز، ظاهر متمایزی ندارد

قاب فلزی۳.قاب‌های فلزی

قاب‌های فلزی مانند قاب‌های مشکی ، حسی مدرن و به‌روز دارند. این قاب‌ها رنگ‌های موجود در تصویر را ارتقا داده و آن‌ها را زنده‌تر و چشمگیرتر نمایان می‌سازند. بخاطر ظاهر باکلاس شان ، قاب‌های فلزی انتخاب خوبی برای عکس‌های خانوادگی با رسمیت بیشتر (مثل عکس‌های آتلیه‌ای)، مناظر چشم‌نواز و عکس‌های مراسم عروسی و نامزدی هستند. در مقابل برای عکس‌های یهویی، انتخاب قاب سفید/مشکی یا چوبی مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

عکس‌های سیاه‌سفید نیز با قاب‌های فلزی بسیار خوب دیده می‌شوند. به دلیل اینکه کنتراست مناسبی بین قاب و تصویر برقرار می‌شود.

مزایای قاب فلزی:

  • القا کردن حس لوکس و مدرن
  • مقاوم بودن بدنه قاب

معایب قاب فلزی:

  • قیمت گران در مقایسه با PVC
  • برای همه سبک عکس، مناسب نیستند

نکاتی برای انتخاب قاب مناسب

قاب عکس

نکته اول: برای تطبیق رنگ‌های تصویرتان با رنگ قاب تأکید بیش‌ازحد نداشته باشید. در عوض، تنالیته و میانگین رنگ‌های عکس را مدنظر قرار داده و بر همان اساس رنگ قاب را تعیین کنید.

نکته دوم: به‌صورت کلی پیشنهاد می‌کنیم برای تصاویر هنری مینیمال و ساده یا عکس‌های غیررسمی از قاب‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید. در مقابل برای عکس‌های رسمی و جدی‌تر ، قاب‌هایی تیره را برگزینید.

نکته سوم: هماهنگ کردن قاب با دکوراسیون فضای موردنظرتان اهمیت بیشتری از تطبیق قاب با تصویر اصلی دارد. رنگی را برای قاب برگزینید که باعث تکمیل شدن رنگ‌های چیدمان شما شده یا با آن در تضاد قرار بگیرد.(بستگی به سلیقه شما دارد!)

نکته چهارم: برای اینکه مطمئن شوید عکستان به‌خوبی نمایش داده می‌شود بهتر است رنگی را برای قاب انتخاب کنید که مشابه رنگ دیوار محل نصب آن نباشد. (مثلاً دیوار سفید و قاب سفید توصیه نمی‌شود.)

نکته پنجم: رنگ پاسپارتو (حاشیه بین قاب و تصویر) باید متفاوت از یکدیگر باشد. در غیر این صورت کانون توجه به‌جای تصویر اصلی بر روی قاب و پاسپارتو قرار می‌گیرد.

جایگزین‌های قاب عکس

چاپ روی بوم

چاپ روی بوم

اگر مایل باشید به‌جای قاب همیشه گزینه‌های دیگری نیز در اختیار دارید. به‌طور مثال می‌توانید عکس‌هایتان را روی بوم داشته باشید. چاپ روی بوم باعث می‌شود که تصویر موردنظرتان به یک اثر هنری ماندگار تبدیل شود. چاپ‌های روی بوم، می‌توانند داخل یک فریم نیز قرار بگیرند.

چاپ روی فلزچاپ‌های فلزی

چاپ‌های فلزی دوام بالایی داشته و عکس با جزییات بالایی در یک طرح بدون چارچوب قرار می‌گیرد. در این سبک، عکس روی یه پنل فلزی قرار می‌گیرد. چاپ‌های فلزی مدرن و باظرافت بوده و به تصاویر نمایی ویژه می‌بخشند.

تابلو شاسیتابلو شاسی

تابلو شاسی در ایران از محبوبیت و استقبال خوبی برخوردار است. در این سبک تصویر چاپ‌شده روی یک قطعه چوب قرار می‌گیرد. مزایای این روش، القا کردن حسی مدرن و بدون چارچوب به تصاویر است. به‌علاوه به دلیل وزن سبکشان، آویختن آن‌ها به دیوار با راحتی بیشتری انجام می‌پذیرید. تابلو شاسی همچنین از قیمت بسیار کمتری نسبت به قاب‌های معمول برخوردار است.

 

در این مطلب تلاش کردیم تا به معرفی چند مدل متداول و محبوب از قاب عکس پرداخته و نکات مربوطه به آن ها را مطرح کنیم. به علاوه یک سری به اصولی کلی راجع به انتخاب قاب عکس مناسب نیز اشاره شد. در انتهای مطلب نیز به معرفی چندین جایگزین قاب عکس پرداختیم. به نظر شما این مطلب تا چه میزان توانست تا در انتخاب قاب مناسب راهنمایی نماید؟ اگر موردی هست که فکر می کنید به آن پرداخته نشد کافیست در بخش نظرات برای ما بنویسید. تا در مطلب بعدی به آن بپردازیم.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما آنلاین هستیم!

سفارش سریع از طریق تلگرام

سفارش می پذیریم

پشتیبانی صدانما

ما آنلاین هستیم!

سفارش سریع از طریق تلگرام

پشتیبانی صدانما

سفارش می پذیریم.

ثبت سفارش سریع در تلگرام